Inchcape Motors BMW Motorrad näitas nädalavahetusel BMW Motorrad’i sügisese seiklussõidu raames endises Humala sõjaväeosas värskelt Eesti esindusse jõudnud BMW matkaenduurot BMW R 1300 GS Adventure, millelt leiab nii margi seni võimsaima boksermootori kui uue elektrooniliselt reguleeritava vedrustuse.

R 1300 GS Adventure kahesilindriline 1,3-liitrine boksermootor pärineb R 1300 GS-ilt, kuid on tänu mootori all asuvale ülekandele ja nukkvõlli uuele paigutusele kompaktsem. Mootor arendab 7750 pöörde juures minutis 107 kW ehk 145 hobujõudu, maksimaalne pöördemoment on 149 Nm (6500 pööret minutis). Mootor kiirendab 269 kg tühimassiga matkaenduuro paigalt 100 km/h 3,4 sekundiga, tippkiirus on üle 200 km/h. WMTC (World Motorcycle Test Cycle) kohaselt on mootorratta keskmine kütusekulu 4,9 liitrit saja kilomeetri kohta, automaatse käiguvahetusabilisega (ASA) mudelite puhul kulub 100 kilomeetri läbimiseks keskmiselt 5 liitrit bensiini. Alumiiniumist kütusepaak mahutab 30 liitrit kütust.

BMW Motorrad on uue R 1300 GS Adventure’i puhul lisaks mootorile uuendanud nii raami, välisdisaini kui pagasi mahutamise võimekust. Uue vedrustuse keskmes on terasest põhiraam, mis lisaks kompaktsusele teeb vedrustuse ka jäigemaks.  Mootorratta modulaarne disain võimaldab senisest enam seadistada nii ratta juhtrauda, jalatuge kui paigutada pagasit kasutajatele sobival moel.

Uutel, alumiiniumist valmistatud ülemisel ja külgmistel kohvritel on integreeritud USB-laadimiskohad. Vasakpoolsesse reisikohvrisse saab mahutada 37 liitrit ning parempoolsesse 36,5 liitrit pagasit, alumiiniumkohvrid on mõeldud kuni 10 kg kaaluva pagasi paigutamiseks.

Võrreldes eelkäijaga leiab standardvarustusest nii soojendusega käepidemed, võtmeta käivitamise ja kütusepaagi avamise, rehvirõhu monitori, automaatse pidurdamisega adaptiivse püsikiirusehoidja, elektrooniliselt reguleeritava esi- ja tagavedrustuse (DSA) kui LED-lisatuled.



Standardvarustuses on R 1300 GS Adventure punane värvitoon kombineeritud hõbedase paagi, puna-musta istme, musta juhtraua, mustade velgede ja punaste käekaitsega.

Triple Black mudeliversioon lisab juurde erinevad musta värvi elemente, GS Trophy mudeli puhul on sinine metallikvärv kombineeritud valgete ja punaste sporttriipudega.

Uus adaptiivne vedrustus ja automatiseeritud käiguvahetus

Standardvarustuses oleva masina puhul saab juht valida nelja sõidurežiimi vahel, mis võimaldavad keskenduda kas kütuse kokkuhoiule, maastikul või maanteel sõitmisele või vihmaste oludega toimetulemisele.  Vastavalt valitud sõidurežiimile reguleerib DSA (DSA ehk Dynamic Suspension Adjustment) nii esi- kui tagavedrustuse tööd, võttes lisaks teeoludele arvesse ka sõitja sõidustiili ning manöövreid. DSA on edasiarendus eelmisel mudelil kasutatud Dynamic ESA Next Generation  vedrustusest, mis reguleerib (erinevalt DSA-st) ainult tagavedrustuse tööd.

Lisavarustusena saab tellida vedrustuse kõrguse adaptiivse reguleerimise, mis langetab ratta kõrgust kiiruse vähenedes ja seisma jäädes 30 mm võrra. Väiksemat kasvu juhid saavad ratta tellida ka tavamõõdust 20 mm madalamana.

2025. aastast hakkab mudeli lisavarustusse kuuluma automaatne käiguvahetusabiline (ASA), mis suudab automatiseerida nii siduri kui käigukasti töö.Seega saab vajadusel usaldada käikude vahetamise juhtelektroonikale.

Uued esituled ja sõiduabid

R 1300 GS Adventure standardvarustusse kuulub nii LED lähi- ja kaugtuli kui neli täiendavat LED-päevasõidu- ja külgtuld, mis tagavad koostöös nii senisest parema valgusvihu kui mootorratta nähtavuse liiklusvoos.
Juht saab infot 6,5-tolliselt TFT-ekraanilt, millele saab kuvada nii telefoni- kui navigatsiooniinfot, lisaks leiab R 1300 GS Adventure standardvarustusest automaatselt pidurdava dünaamilise püsikiiruse hoidja (Dynamic Cruise Control ehk DCC). Lisavarustusena saab tellida sõitjat võimaliku kokkupõrke ja ohtliku rajavahetuse eest hoiatava aktiivse sõiduabilise. Lisaks eelmainitule on uuendusena aktiivse sõiduabilise paketti lisatud tagant sissesõidu hoiataja (Rear End Collision Warning ehk RECW), mis annab taga sõitvale juhile avariiohust märku ohutulede vilgutamisega.
2025. aastast on RECW saadaval ka eelmisel aastal esitletud mudelil R 1300 GS.

BMW R 1300 GS Adventure maksab Eestis alates 22 450€.

Fotod: Aivo Kallas