19. juulil 2023
Soomes kütuseaktsiisist teedevõrgule ei jagu, Eestis jääb ülegi.
Eesti Autoomanike Liidu hinnangul on täna rahandusministeeriumis tutvustatud täiendava automaksu kehtestamise eelnõu autoomanike ja maksumaksjate suhtes tervikuna ülekohtune, sest suurendab niigi autoomaniku ebaproportsionaalselt kõrget maksukoormat ega oma peale raha kogumise ühtegi arusaadavat eesmärki.
EAOL juhatuse esimees Priit Tammeraidi sõnul katab Eestis juba kehtiv automaks ehk kütuseaktsiis enam kui kahekordselt teedevõrgule kuluva summa, mistõttu pole autode pealt täiendava 120 miljoni euro korjamine põhjendatud. „Näiteks Soome kulutas 2021. aastal teedele 3,1 miljardit eurot olukorras, kus kütuseaktsiisist laekus 2,5 miljardit eurot,“ ütles Tammeraid. „Lisaks koguti Soomes mootorsõidukite aasta- ja registreerimismaksuga veel 1,6 miljardit eurot. Kogusummast kolm neljandikku läks aga teedevõrku, kuid meil suunatakse sel aastal teedevõrku vähem kui 50 protsenti kogutud aktsiisist.“
Lisaks hakkab 2024. aastast Eestis tõusma mootorikütuse aktsiis. „Valitsus on väga kõrget mootorikütuse aktsiisi läbi aegade põhjendanud automaksu puudumisega. Täna näeme, et valija saab maksuküüru kaotamise asemel maksuga vastu küüru ehk tulevad nii aktsiisitõus kui automaks,“ ütles Tammeraid.
EAOL juhatus peab kahetsusväärseks tõsiasja, et automaksu eelnõu koostajad pole sisuliselt ühtegi argumenti arvesse võtnud. „Tuletame minister Võrklaevale meelde, et automaksu kehtestamisel pidi ministeerium arvestama ka regionaalseid eripärasid. Seda tehtud ei ole. Lisaks jääb arusaamatuks, kuhu, miks ja kus suunas kodanikku „nügida“ tahetakse,“ ütles Tammeraid. „Inimesed valivad auto ikka vajaduse pärast. Ega automaks näiteks kolme last kuidagi väiksemasse autosse ei mahuta. Küll aga on perekonnal juures kulu, mida tuleb millegi arvelt maksta.“
Eesti Autoomanike Liidu juhatus on vastu mistahes kujul täiendava automaksu kehtestamisele, hetkel on EAOLi algatatud petitsioon kogunud enam kui 15500 allkirja. Tammeraidi sõnul näitab kogutud allkirjade arv inimeste tõsist muret. „Allkirja automaksu vastu on võimalik endiselt anda. Automaksu kehtestava poliitikuna muutuksin mina väga murelikuks, sest seekord ei pruugi valija mälu üürike olla.“
Eestis kehtib mootorikütuse aktsiisimäär bensiinikütusele 56,3 ja diislikütusele 37,2 senti liitri kohta. Diislikütuse aktsiis hakkab tõusma 2024. aastast ja jõuab 2027. aastal summani 49,3 senti liitri kohta.