Kirjutas:
Simmo Saar


Autoomanike liidu esindajal oli võimalus Itaalias Torinos tutvuda esimese täiselektrilise Ford Pumaga, mis kannab nime Gen-E.

Seda, kas maailm (ja eelkõige Euroopa) autotööstus liigub elektrifitseerimise vääramatul kursil, me veel ei tea – endiselt paneb võimalikke elektriautode ostjaid kukalt kratsima nii elektriautode kõrgem hind kui tõsiasi, et laadimisvalmiduse tekitamine koduhoovi nõuab täiendavat kulu. Seda siis eeldusel, et tegemist on üldse koduhoovi omava inimesega.

Ent samas ilmub autotootjate valikusse üha uusi elektriajamiga sõiduautosid. Siinkohal paistab teiste seas silma ka Ford, kelle esimesele, 2019. aastal avalikkusele tutvustatud Mustang Mach-E mudelile on järgnenud nii täiselektrilised Explorer ja Capri kui hiljuti ka Puma, mida hellitavalt kutsutakse lisanimega Gen-E. Märkigem juurde, et lisaks eelmainitud sõiduautodele saab täiselektrilisena soetada ka Transiti kaubiku.

Eurooplastele meeldib

Puma on Fordi Euroopa tiiva jaoks kindlasti oluline auto, sest  näiteks 2023. aastal müüdi Euroopas 159 704 bensiinimootoriga Ford Pumat. Eelmisel ehk 2024. aastal müüdi Euroopas 149 112 Ford Pumat, mis paigutas selle mudeli Euroopa turul 11. kohale. Seega on konkreetse crossover´i puhul tegu margi edukaima mudeliga Euroopas. Oluline on märkida, et Ford peab Euroopas konkurentidest rohkem vaeva nägema, sest erinevalt muudest Euroopa markidest pole Saksamaal toodetavatel Fordidel otsest rahvust nagu Saksa, Prantsuse, Tšehhi, Itaalia või Rumeenia markidel.

Samas seda, et Puma läheb Euroopas hästi müügiks, näitas ilmekalt Põhja-Itaalia liikluspilt: bensiinimootoriga Pumasid kohtas nii Torino tänavatel kui linnast väljuvatel maanteedel. Siinkohal peab lisama, et Torino liiklus võib rahuliku eestlase (kelleks end uhkusega pean) jaoks olla vägagi traumeeriv kogemus ning  4,214 meetri pikkune ja 1,805 meetri laiune Puma on ilmselt kõige suurem auto, millega Itaalia kergelt boheemlaslikku ja kitsasse liiklusesse siseneda.

Ford Puma Gen-E pagasiruumi mahtu on suurendatud varuratta ja summuti arvelt. Foto: Ford
Kui jutt juba mõõtmetele läks, siis tuleb lisada, et Puma kõrgus on 1555 mm ning teljevahe 2566 millimeetrit. Pöörderaadius on 10,5 meetrit ning kliirens sõiduautole kohaselt 129 mm. Gen-E tohib vedada kuni 750 kg kaaluvat haagist ning mahutab klappimata tagaistmetega 574 liitrit ning klapitud tagaistmetega 1283 liitrit pagasit. Pagasiruumi osas tundsid ajakirjanikke briifingud Fordi-inimesed aga erilist uhkust pagasiruumi mahutavuse osas – nimelt tekitati pagasiruumi lisaruumi nii varuratta kui summuti kaotamisega. Ja väidetavalt saab Pumasse vaat et pool elamist ära mahutada. Kuna ise ei proovinud, siis peab selles osas usaldama Fordi turundusosakonna lennukaid pilte.

Aususe nimel pean mainima, et Ford on minu jaoks eriline mark: minu esimene oma raha eest ostetud auto oli 1977. aasta Ford Granada diisel, mida minu isa sai ohjeldamatult remontida ja mina samapalju lükata. Süüdi polnud siiski mitte auto, vaid selle eelmine (puupeast) omanik. Lisaks olen omanud kahte Escorti, veel ühte bensiini Granadat ning diiselmootoriga Fusionit. Viimase ostsin uuena esindusest 2006. aastal. Lisaks on minu lähikonnas siiani alles 2010. aastal perekonda soetatud Ford Focus, isale kuulus aga nii paarkümmend aastat tagasi Ford Sierra. Tõsi, viimati olin ise Fordi omanik 2009. aastal.

Mustang Mach-E väikevend

Fordi mudelivalik on aastatega palju muutunud ning kõik eelmainitud mudelid on ammu tootmisest maas. Siiski olen viimasel ajal proovisõitu teinud näiteks E-Transiti ja Volkswagen ID4 platvormile ehitatud Exploreriga ehk teisisõnu – olen moodsamat Fordi ikkagi oma käega katsuda saanud.

Puma Gen-E osas olid minu ootused võrdlemisi vastakad: mulle meeldib Puma välisdisain, kuid kuna tegemist on väikeautoga, siis erilist sõidumõnu ja vaiksust ma sellelt ei oodanud. Pigem arvasin, et tegemist on heas mõttes keskpärase armsakoelise autoga.

Foto: Ford

Aga siinkohal ma eksisin. Ja õnneks polnud üllatus mitte negatiivne, vaid positiivne. Sest Fordi enda platvormile ehitatud (just, tegemist ei ole Volkswageni ID-platvormiga) ning Mustang Mach-E detuunitud elektrimootorit kasutav Puma Gen-E sõidab igati muhedalt – kurvides reageerib rool juhi soovidele reipalt, samas konarlikel teedel kulgedes (ja neid Põhja-Itaalias jagus) oli vedrustus üllatavalt pehme. Lisaks on auto väga vaikne ja seda ka kiirusel 130 km/h (teel Albast Torinosse kiirteel sai niimoodi kulgetud oma paarkümmend kilomeetrit). Auto tippkiirus on 160 km/h, kuid see jäi kiirusepiirangute tõttu vaid arvuks paberil.

Piisavalt kiire

Gen-E kiirendus on krapsakas, kuid ei midagi erilist – “sada” tuleb paigalt startides 168 hobujõu toel kätte 8 sekundiga. Itaalia käänulistel teedel oli seda enam kui küll ning peab (sarnaselt mitmetele suunamudijatele) tunnistama, et auto mõjub sportlikult. Et kiirendus mõjusam tunduks, saab menüüst aktiveerida ka “mootoriheli”. Mis kõlab üpriski muhedalt.

Ford Puma Gen-E saab energiat 43 kWh liitiumioonakult, mille kiirlaadija abil saab 10 protsendilt 80 protsendile laadida 23 minutiga. WLTP kohaselt on Gen-E keskmine elektrikulu 13,1 kWh 100 km kohta ning keskmiselt saab ühe laadimisega sõita kuni 376 kilomeetrit, linnas piisab aku energiast kuni 523 kilomeetri läbimiseks. Väiksematel teedel pidasid numbrid üldjuhul ka paika, sest esimese päeva marsruudi keskmiseks tuli 13,9 kWh 100 kilomeetri kohta. Teisel päeval, mis sisaldas ka mitmekümne kilomeetrist teekonda 130 km/h piirkiirusega kiirteel, kasvas keskmine kulu elektriautole kohaselt 19,9 kWh/100 km.

Elektriautode puhul eelistan võimalusel kasutada ühe pedaali režiimi. Puma Gen-E-l on see kenasti olemas, lisaks saab aktiveerida ka täiendava mägipiduri-laadse funktsiooni, mis samuti aeglustades akut aitab laadida. Kuigi regeneratiivpidurduse tundlikkust reguleerida ei saa, on Ford siinkohal teinud head tööd ning vähemalt minu sõidustiiliga sobis Puma Gen-E pakutav ühepedaali režiim väga hästi.

Rikkalik varustus, suur pagasiruum ja manuaalselt reguleeritavad istmed

Itaalias ajakirjanike käsutusse antud proovisõiduautod olid loomulikult Premium-varustustasemega. Punasel proovisõidumasinal oli lausa eraldi tellitav must katus, mille kohta Saksamaalt Itaaliasse saabunud Puma brändijuht Jan Hertzog rääkis ka ühe huvitava fakti: nimelt saab sellise katusega autosid toota piiratud hulgal, mistõttu Ford seda lisavarustuse komponenti eriti reklaamida ei soovi. Kuid hea tahtmise korral saab klient selle enda autole tellida.

Musta värvi katusega Ford Puma Gen-E.

Standardvarustusena tuleb Puma Gen-E puhul kaasa 6 kõlariga helisüsteem, mis Premium-varustuspaketi puhul asendatakse 10 kõlariga Bang & Olafsen helisüsteemiga. Lisaks helisüsteemile on Premiumi paketi puhul standardvarustuses võtmeta sisenemine ning elektriline „käed-vabalt“ tagaluuk. Premium-paketi puhul asendatakse 17-tollised valuveljed ja 215/55 R17 rehvid 18-tolliste valuvelgede ning 215/50 R18 rehvidega, soovi korral saab tellida ka 19-tollised valuveljed (rehvimõõt 225/40 R19). Lisaks nii saab nii tava- kui Premium-paketi puhul auto soetada koos panoraamkatusega.

Juhiabidest kuuluvad standardvarustusse parkimisandurid, tagurduskaamera, kiirusepiirangute automaatne tuvastaja ja püsikiirusehoidja, erinevate sõidurežiimide valimine, juhi tähelepanelikkuse jälgija, sõiduraja assistent ning avariipidurdaja. Premium-paketi puhul lisanduvad ka intelligentsed pimestamisvastase kaugtule funktsiooniga Matrix LED esituled.

Lisavarustusena saab muuhulgas tellida adaptiivse Stop&Go funktsiooniga püsikiirusehoidja, 360-kraadise kaamera, pimenurka jälgiva rajavahetusabilise ning parkimiskohalt lahkudes ümbrusest avariiohtu otsiva abisüsteemi nimega Cross Traffic Alert.

Ford Puma Gen-E maanteel.

Sarnaselt hübriidmudelitele kuvatakse juhile vajalikke sõiduandmeid 12,8-tolliselt digitaalselt näidikuekraanilt, lisaks näidikupaneelile asub keskkonsoolis 12-tolline puutetundlik ekraan. Enim imponeeriski just suur näidikupaneel, sest veel nii mõnelegi „vanakooli“ automehele meeldib, kui rooli taga peitub mõistlikus suuruses digiekraan.

Salong jätab hea mulje

Ka salongis kasutatud materjalid jätsid kvaliteetse mulje ning moodustasid kena terviku.

Juhi ja kaasreisijate käsutuses on infolustisüsteem SYNC 3 edasiarendus ehk SYNC 4. Elektriline Puma ühildub ja laeb juhtmevabalt nii Android Auto kui Apple CarPlay´d kasutavaid nutitelefone. Apple CarPlay toimimist sai Itaalias ka katsetatud ning süsteem toimis tõrgeteta. Vajadusel saab telefoni laadida ka juhtme abil, selle jaoks on keskkonsooli alumises varjatud osas olemas nii USB- kui micro-USB pesad.

Foto: Ford

Lisaks kuuluvad standardvarustusesse sisseehitatud Alexa, meeleoluvalgustus, navigatsiooniabiline, Sensico kahe kodaraga rool, nimmetoega neljasuunaliselt reguleeritavad juhi- ja kaassõitja istmed ning vihmasensoriga kojamehed. 

Üllatuslikult ei kuulu ka kõrgeima varustustaseme juurde elektriliselt reguleeritavad istmed, samas on standardvarustuses olevad esiistmed manuaalselt neljas suunas reguleeritavad, juhiistmel saab reguleerida ka nimmetuge. Eestlaste jaoks on kindlasti oluline, et valikuline talvepakett sisaldab nii soojendusega esiistmeid, soojendusega rooli kui soojendusega esiklaasi – kindlasti on soe rool talvel olulisem kui elektriliselt liikuv juhiiste.

Palju maksab ja kas tasub osta?

Inchcape Motors Estonia kodulehe kohaselt algab elektrilise kaslase hind 31 979 eurost. Inimesele, kes soovib igapäevast särtsakat, kuid säästlikku supermini, võib Puma Gen-E olla väga hea valik.

Lisainfo: Gen-E Puma Gen-E Puma | Ford Eesti Inchcape

Torinos Puma Gen-E mudeliga tutvumas käinud Simmo Saare sõidukulud kandis Inchcape Motors Estonia.