Kui küsida minult, milline on viimase viie aasta olulisim elektriauto, siis pean ausalt vastama, et selleks on uus Mercedes-Benz CLA.

Mul oli võimalus CLA-ga proovisõit teha oktoobris. Kuna olen loomult „mersumees“ (omatud mudelid: W123, W210, W164 ja W213), siis loomulikult olin uue punase särtsunoole osas eelnevalt positiivselt meelestatud. Kuigi (nagu vananevale automehele kohaselt) pakitses hinges ka kahtlus – kas uus mersu on ikka autotootja väärika ajaloo vääriline?

Nagu üks mersu olema peab

Pean tunnistama, et on. Alustame interjöörist, mis mugavate istmete, ekraanide ja nuppude näol moodustab elegantse ning kasutajasõbraliku terviku. Nii näidikupaneel kui keskekraan on armatuurlauda maitsekalt integreeritud, ekraanide graafika on terav ning erinevad rakendused käivituvad laitmatult. Ja kuigi „hiinlased“ tunduvad esmapilgul justkui samuti kvaliteetsed, jätab näiteks BYD autode interjöör pikemal silmitsemisel mulje, nagu oleks kellegi lapse TEMU-st tellitud tahvelarvuti pihta pandud ning keskkonsooli kinni virutatud.


CLA on seest mersulikult elegantne.
Loomulikult pole CLA üleliia suur auto – pikkust on pikkust on tal minu E-klassiga võrreldes nii 26 cm vähem (CLA pikkus siis 4723 mm), laiust 1855 mm ning kõrgust 1408 mm. Pagasiruum mahutab 405 liitrit.

CLA sõidab piisavalt pehmelt ja piisavalt konkreetselt ning mõjub täielikult Mercedesena. Proovisõiduauto puhul oli tegemist „lahjema“ tagaveolise versiooni ehk mudeliga CLA 250+, millel tagavedu ning võimsust 200 kW ehk 268 hobujõudu. Tagaveoline CLA ei ole küll elektriauto kohta eriti väle (0-100 km/h 6,7 sekundit), kuid kindlasti ei mõju vaikne ja sujuv 250+ tuima ega aeglasena. WLTP kohaselt saab selle konkreetse mudeliga saab ühe laadimisega kulgeda 792 kilomeetrit. Sealjuures lubab Mercedes, et uus CLA kulutab „sajale“ kõigest 12,2 kWh energiat. Mina proovisin nii linna kui maanteed ning sain 64-kilomeetrise teekonna keskmiseks kuluks 14,8 kWh/100 kilomeetrile. Ning kuigi keskmine kiirus 36 km/h ei viita eriti nobedale kulgemisele, sai prooviauto roolis loomulikult proovitud nii auto kiirendamisvõimet kui maanteesõitu 110 km/h.

Tutvumishind on ahvatlev, nelikveoline versioon märksa kallim

Sedasama mudelit pakub VEHO hetkel erihinnaga 51 230 eurot, erihinnaga pakutava auto varustuses on nii panoraamkatus, valgustatud Mercedes-Benzi mustriga esipaneel, automaatne kliimaseade THERMATIC, 10,25-tolline juhi infoekraan, ARTICO kunstnahkpolster /tekstiilpolster, nahkpolstriga kaetud multifunktsionaalne soojendusega sportrool, komfortistmed (esiistmed soojendusega), tagurduskaamera ja parkimisandurid, 17-tollised valuveljed, LED High Performance lähi- ja kaugtuled, nutitelefoni integreerimise pakett, KEYLESS-GO mugavuspakett kui selfi- ja videokaamera.

Kes aga nelikvedu ihkab, siis selle jaoks on olemas 260 kW ehk 354 hobujõudu arendav 350 4MATIC, mis kiirendab 0-100 km/h 4,9 sekundiga ning mis WLTP kohaselt tarbib keskmiselt elektrit 12.6 kWh 100 km/h.

Kui tahaks iriseda, siis eks hind kipub ikkagi lõpuks kõrgeks minema – komplekteerisin endale Veho lehel musta CLA 350 4MATIC-u, mille hind tuli lõpuks 68 739 eurot. Samas on selle hinna sees juba nii HUD, Burmeisteri vingem audiosüsteem kui kõik muu, mida lisada ihkasin ja julgesin. Ehk selle autoga sõites võiks end tunda igati õnneliku ja rahulolevana.

Suure sõiduulatuse taga on efektiivsed lahendused

Aga nüüd tagasi selle juurde, miks CLA on minu hinnangul viimase aja kõige olulisem elektriauto. Nimelt on tegemist masinaga, mis mitte ainult ei luba suurt sõiduulatust, vaid suudab seda ka päriselus pakkuda. Sealjuures on Mercedes CLA aku „kõigest“ 85 kWh ning suur sõiduulatus on saavutatud just auto efektiivsust tõstes: CLA õhutakistustegur on 0,21, soojuspump suunab salongi kütmiseks elektrilise jõuülekande, aku ja ümbritseva õhu jääksoojuse ning auto suudab (tänu uuele rekuratiivpidurdusele) ammutada energiat pea igast aeglustamisest. Samuti on CLA-l uus kahekäiguline käigukast, kus teine käik on mõeldud just elektriautode akusid reipalt tühjendavaks maanteesõiduks.

Kõik see on uuest CLA-st teinud maailmarekordi omaniku – nimelt läbis Mercedes-Benz CLA prototüüp Itaalia Nardò ovaalsel testirajal ideaaltingimustes 24 tunniga 3717 kilomeetrit, sõites keskmiselt kiirusega 155 km/h.

Püstitas rekordi ka Soomes

Ideaaltingimused ideaaltingimusteks, aga… Kuidas siis ikkagi päriseluga lood on?Soome ajakirja Tekniikan Maailma viieliikmeline meeskond püstitas just äsja ehk 4.–5. novembril CLA-ga uue Soome relektriautoga sõitmise rekordi, sõites 24 tunni jooksul auto enda odomeetri kohaselt kokku 2439 kilomeetrit. „Pärast odomeetri vea korrigeerimist oli tegelik läbitud vahemaa 2458 kilomeetrit,“ kirjutab TM. Odomeetri viga korrigeeriti erakordselt täpse, satelliitnavigatsioonil põhineva Racelogic Vbox mõõteseadmega.

TM-i kasutus testiautona tagaveolist Mercedes-Benz CLA 250+ Launch Edition elektriautot. Auto oli täiesti tavaseades, ainult rehvirõhku oli veidi suurendatud parema veeremise huvides (rehvirõhud vastasid tootja soovitustele koormatud auto jaoks, millele lisati 0,2 baari – CLA puhul tähendas see rõhku 3,4 baari nii ees kui taga).

TM sõit algas 4. novembril kell 11.10 Sipoonlahden Neste laadimispunktist Söderkullas (Sipoo). Marsruut kulges mööda maanteed nr 7 ehk E18 kiirteed ida suunas, tagasiteed alguspunkti alustati Pyhtää juures. See tegi ühe „edasi-tagasi“ ringi pikkuseks ligikaudu 180 kilomeetrit ning enne Sipoosse naasmist ja laadimist läbiti see 2–3 korda. Autot laaditi ööpäeva jooksul üldse kuus korda.

Rekordsõidu keskmiseks kiiruseks kujunes 102,4 km/h, mis sisaldab ka laadimisse kaotatud aega, mida võib pidada üsna tempokaks edenemiseks.

TM-i rekordimeeskonna moodustasid kogenud autotestijad Aimo Niemi, Lauri Ahtiainen, Robert Koistinen, Jan Enqvist ja Olli Laitinen. Lisainfot rekordsõidu tausta ja kulgemise kohta leiab ajakirja varasematest uudistest.

Originaaluudist saab lugeda Uusi suomenennätys on syntynyt! TM ajoi sähköautolla 2 458 kilometriä 24 tunnissa

Lõpphinnang: osta või mitte?

Ostuotsuse peab iga inimene langetama ise, kuid kahtlemata omab CLA konkurentide ees olulist eelist – tegemist on mugava ja mõnusa autoga, millega ei jää hätta ka päevas suuri vahemaid läbivaid inimesi. Ka hind pole elektriauto kohta tappev.

Miinusena saab välja tuua asjaolu, et CLA on ikkagi pigem väike ja sportlik nunnumobiil, mistõttu pole tagaiste lapsetooli jaoks ehk kõige mugavam. Hakkama muidugi saab.

Igatahes enne, kui soovid anda oma raha näiteks kommunistliku Hiina autotootjate toetuseks, tee CLA-ga proovisõit ära.

Simmo Saar
Autoentusiast
EAOL juhatuse esimees